۶ وسیله‌ی ضروری برای شروع خیاطی 


معصومه محمدی
نویسنده
۲۴ آبان ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
۶ وسیله‌ی ضروری برای شروع خیاطی 

آشنایی با ۶ وسیله مهم و کاربردی در خیاطی  هنر خیاطی یکی از هنرهای زیبا در دنیای مد است که تاریخچه‌ای طولانی دارد. خیاطان با دانش در زمینه الگوسازی، برش، دوخت و استفاده از لوازم خیاطی، توانایی ایجاد لباس‌های زیبا و منحصر به فرد را دارند. آنها با طراحی و دوخت لباس و همچنین با […]

آشنایی با ۶ وسیله مهم و کاربردی در خیاطی 

هنر خیاطی یکی از هنرهای زیبا در دنیای مد است که تاریخچه‌ای طولانی دارد. خیاطان با دانش در زمینه الگوسازی، برش، دوخت و استفاده از لوازم خیاطی، توانایی ایجاد لباس‌های زیبا و منحصر به فرد را دارند. آنها با طراحی و دوخت لباس و همچنین با خلاقیت و دقت خود برای افراد ظاهری زیبا می‌سازند.

همانطور که هر حرفه‌ و مهارتی نیازمند ابزارها و لوازم کاری خاصی خودش است، خیاطی هم به عنوان یکی از مهارت‌های محبوب، از این قاعده مستثنی نیست. از لوازم پایه گرفته تا تجهیزات حرفه‌ای، وسایل و ابزارآلات دنیای خیاطی بسیار متنوع است. 

اما برای شروع کار نیاز به تمام وسایل خیاطی نخواهید داشت و کافیست چند ابزار پایه را تهیه کنید. 

در این مقاله شش وسیله مهم در خیاطی را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر در ابتدای مسیر دوخت و دوز هستید، پکیج نازک‌دوز و دوره آموزشی خیاطی آسان راه شما را برای پیشرفت هموارتر می‌کنند. 

شش ابزار مهم برای شروع دوخت و دوز: 

چرخ خیاطی

برای ورود به دنیای متنوع دوخت و دوز، آشنایی با انواع چرخ خیاطی‌ها و کارکردهایشان امری ضروری و مهم محسوب می‌شود. فرقی ندارد که شما برای  مبتدی باشید و برای دوخت‌های ساده نیاز به چرخ خیاطی داشته باشید یا از این وسیله‌ی کاربردی به عنوان یک خیاط حرفه‌‌ای استفاده می‌کنید. 

مهم است بدانید که چه نوع چرخ خیاطی برای شما امکاناتی را فراهم می‌کند که نیاز دارید. از نظر کارایی، مشخصات فنی برای افراد مبتدی، چرخ خیاطی خانگی و چرخ خیاطی کامپیوتری می‌توانند گزینه‌های معقولی باشند.

چرخ خیاطی خانگی، انتخاب مناسب و خوبی برای افراد مبتدی است. با امکاناتی مثل دوخت آسان، سوزن نخ کن خودکار و وزن سبک، این چرخ‌ها کار شما را برای انواع دوخت‌های ابتدایی و حتی کارهای مزونی ساده، راحت می‌کنند. 

به عنوان گزینه‌ای پیشرفته‌تر، چرخ‌های خیاطی کامپیوتری امکانات جذابی مثل برنامه‌های دوخت متنوع، صفحه نمایش لمسی و کنترل سرعت دوخت را فراهم می‌کنند. با ظاهری جذاب و عملکردی پیشرفته، این چرخ‌ها همچنان برای افراد مبتدی، در عین سادگی تجربه‌ای لذت‌بخش فراهم می‌کنند.

اگر در حال حاضر چرخ خیاطی‌ای دارید که برای کار نیاز به تعمیرات دارد، دوره‌ی آموزشی تعمیر و سرویس چرخ خیاطی دوخت برتر می‌تواند برای شما مفید باشد.

قیچی 

برش زدن یکی از مهم‌ترین مراحل خیاطی است و قاعدتاً برای رسیدن به برش دقیق و همچنین آسیب نزدن به پارچه، از همان ابتدای کار به یک قیچی مناسب و کاربردی نیاز خواهید داشت. 

قیچی خیاطی مدل‌های مختلفی دارد و ممکن است برای پارچه‌های مختلف از قیچی‌های خاصی استفاده شود. با این حال پر کاربردترین قیچی، قیچی خیاطی ساده است. 

انواع نخ و سوزن

دوخت و دوز بدون نخ، مثل نخ‌ها به سه دسته کلی نخ‌های طبیعی، نخ‌های مصنوعی و نخ های مخلوط تقسیم می‌شوند و اگر کمی با خیاطی و دوخت و دوز آشنا باشید، نخ‌های مختلف را هم می‌شناسید. 

نخ‌های طبیعی از منابع طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شوند. نمونه‌های معروف از این نوع نخ‌ها عبارتند از نخ پنبه و نخ پشم. نخ‌ پنبه، که یکی از مهمترین و پرکاربردترین نخ‌های طبیعی در صنعت نساجی و خیاطی است، از پنبه‌های کشت شده به دست می‌آید. همچنین، نخ‌های پشمی از پشم حیوانات مثل گوسفند تولید می‌شوند و به دلیل ضخامت بالا اغلب با استفاده از موادی مانند پشم خام، کرک، و ترکیبات پشم و پلی‌استر تهیه می‌شوند.

در دنیای خیاطی، مجموعه‌‌ی متنوعی از سوزن‌ها  وجود دارد که هریک برای هدف خاصی ساخته شده است. سوزن‌ها معمول و پرکاربرد از جنس فلزی ساخته شده و برای دوخت انواع مختلف پارچه‌ها استفاده می‌شوند. سوزن‌های دوقلو با دو سر تیز، برای دوخت دو لایه پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، سوزن‌های بلند و کوتاه برای کارهای خاصی مثل دوخت دکمه‌ها به کار می‌روند. علاوه بر اینها، سوزن‌های مخصوص دوخت دستی و دوخت ماشینی به همراه سوزن‌های ویژه برای دوخت پارچه‌های سخت‌تر مثل چرم و الاستین نیز وجود دارند.

نخ‌زن و بشکاف

نخ‌‌زن دستی یک قیچی کوچک و ساده است و همان‌طور که اسمش پیداست، معمولا برای چیدن نخ‌های اضافی در خیاطی به کار می‌رود و استفاده از آن بسیار راحت و ساده است.

از آنجایی که قیچی‌ها اغلب بزرگ هستند و استفاده از آنها در مواقعی ممکن است به پارچه و بافت آن آسیب بزند، بشکاف‌ها می‌توانند وسیله‌ی مناسبی برای زمان‌هایی باشند که به دقت و ظرافت بیشتری در کار نیاز داریم. بشکاف وسیله‌ای کاربردی در خیاطی است که از آن برای مواردی مانند باز کردن جادکمه و شکافتن دوخت‌های اضافی یا اشتباه استفاده می‌شود و به دلیل اندازه کوچکی که دارد خطر آسیب رساندن به پارچه را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

متر خیاطی

اندازه‌گیری اولین قدم در خیاطی، قبل از شروع هر دوخت و دوزی است. دقت در اندازه‌گیری، کیفیت و تمیزی دوخت لباس‌ها تضمین می‌کند. یکی از ابزارهای اساسی برای این کار، متر خیاطی است. دقت در اندازه‌گیری و انتقال دقیق آن به روی پارچه، آنقدر مهم است که می‌تواند شما را به یک خیاط حرفه‌ای تبدیل کند. 

متر خیاطی معمولا از جنس پلاستیک یا پارچه ساخته شده و اندازه‌ها روی آن به صورت میلی‌متری، سانتی‌متری، متری، اینچ و فوت نوشته می‌شوند. هنگام خرید متر خیاطی، باید به طول آن توجه کنید. شرکت‌های تولیدکننده مترهای خیاطی این ابزارها را با طول‌های مختلفی مثل ۱۵۰ سانتی‌متری و ۳۰۰ سانتی‌متری به بازار عرضه می‌کنند.

کاغذ الگو 

رسم الگو در حرفه خیاطی اهمیت زیادی دارد؛ این فرآیند ابتدایی و ضروری، اساس کار دوخت لباس‌ها را تشکیل می‌دهد. با رسم الگو، خیاطان می‌توانند به دقت ابعاد و مدل بخش‌های مختلف لباس را تعیین کرده و این کار به ایجاد یک قالب استاندارد برای دوخت لباس‌ها کمک می‌کند. همچنین، با داشتن الگوهای دقیق، امکان تکرار و تولید دقیق لباس‌های یکسان برای چند مشتری وجود دارد. از آنجا که دوخت لباس‌ نیازمند دقت و صرفه‌جویی در مصرف پارچه و زمان است، استفاده از الگوها به خیاطان کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری در کار خود داشته باشند. بهترین نوع کاغذ الگو، کاغذی است که هم دوام بالا و مقاومت مناسبی دارد و هم قابلیت انتقال دقیق الگوها را به پارچه‌ها فراهم می‌کند. این کاغذها اغلب از جنس کاغذهای سبک و با دوام مانند کاغذهای پلات و کاغذ کرافت با کیفیت خوب تهیه می‌شوند. همچنین، اهمیت ویژه‌ای دارد که کاغذ الگو قابلیت مقاومت در برابر خط و خش و همچنین نگه‌داری طولانی مدت را داشته باشد. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌